آخرین اخبار
کد مطلب: 113590
به راستي از چهارشنبه سوزي چه ميخواهيم؟
تاریخ انتشار : 1394/12/16 09:28:08
نمایش : 4807
تا شروع جشن چهارشنبه سوزي فرصتي باقي نمانده است كه مسئولين محترم به فكر جلوگيري از اين جشن خانمان سوز باشند وگر نه چنانچه مواد محترقه در اختيار افراد سود جو قرار گرفت هيچ درمان وجلوگيري از آن وجود نخواهد داشت.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان،
يکي از جشن‌هاي آتش که در ايران باستانبراي پيش درآمد يا پيش‌باز نوروز برگزار مي‌شده و آميزه‌اي از چند آيين گوناگون است، جشن سوري بوده‌است. سوري به يک معني سرخي است و اشاره به سرخي آتشي است که در اين روز مي‌افروخته‌اند. در تاريخ بخارا آمده‌است: «چون امير سديد منصوربن نوح به ملک نشست، هنوز سال تمام نشده بود که در شب سوري چنان که عادت قديم است آتشي عظيم افروختند.» اين آتش را در شب سوري که هم‌زمان با روزهاي «بهيژک» يا «پنچهي دزديده»بود براي گريزاندن سرما و فراخواني گرما، آن هم بيشتر بر روي بامها مي‌افروختند که هم شگون داشته و هم به باور پيشينيان، تنوره آتش و دود بربام ها، فروهر درگذشتگان را به خانه‌هاي خود رهنمون مي‌کرده‌است.
 
اگرچه پيشينيان اين نوعي جشن براي ابراز احساسات پاك واقعي مي دانسته اند اما امروزه با تحولات عظيم علمي متوجه مي شويم كه نوعي خرافه اي بيش نبوده البته به نظر مي رسد اين جشن نوعي توجه به تعاملات اجتماعي را در نظر داشته كه با روشن كردن آتش كدوراتها دور ريخته وسوزانده مي شود وخوشي اين جشن براي ادامه دوستي مد نظر بوده است نه چيزي امروزه شاهد آن هستيم.

 متاسفانه برخي از جوانان از درك وماهيت اين جشن دورمانده وترقه پراني وانفجارهاي ناگهاني وايجاد رعب وحشت در درون  شهر ها كه موجب متهلب شدن افكار عمومي نوعي دلخوشي مي دانند .

براستي ايا لذت بردن از ترسانيدن مردم امر خدا پسندانه است. عيد ما روزي است كه دل مسلماني را شاد كنيم نه اينكه دل مسلماني را بلرزانيم.



يكي از طراحان اين برنامه ريزي فروشندگان و توزيع گران اين اجناس مي باشند كه بايد با توجه به قوانين سخت با آنان برخورد شود تا توزيع اين گونه مواد محترقه به دست فراموش سپرده شود. البته رسانه ي ملي تاكنون در اين خصوص برنامه هاي خوب و مهمي را هرساله ارائه مي نمايد كه قابل تقدير مي باشد.
اگر چه سالهاي قبل مكانهايي براي اين جشن چهارشنبه سوزي تعبيه شده است اما همچنان آمار واخبار نشان مي دهد كه در اين مراسم متاسفانه حوادثي دل خراش براي خانواده هاي محترم به جاي گذاشته است.
تا شروع جشن چهارشنبه سوزي فرصتي باقي نمانده است كه مسئولين محترم به فكر جلوگيري از اين جشن خانمان سوز فكر بكنند وگر نه چنانچه مواد محترقه در اختيار افراد سود جو قرار گرفت هيچ درمان وجلوگيري از آن وجود نخواهد داشت.
 
انتهاي پيام/630 ل
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس